55 uitdagingen in de klas

Auteur(s): Kathy Paterson
Download product
Om dit digitale product te kunnen bestellen moet u ingelogd zijn op een persoonlijk account in deze webwinkel. Indien u nog geen account heeft, moet u eerst een account aanmaken. Na afronding van de bestelling vindt u in uw account een Zip-bestand dat u kunt downloaden naar uw pc.

Wie voor de klas staat weet: het onderwijs stelt je telkens voor nieuwe uitdagingen. Of het nu gaat om meer bewegen in de klas, digitaal organiseren, of een les betekenisvol afmaken. Dit boek benoemt er 55 en geeft bij elke uitdaging tien praktische en verrassend eenvoudige tips. De hoofdstukken zijn gerangschikt in verschillende categorieën, als onderwijsstrategieën, klassenmanagement, motivatie en zorgen voor jezelf.

Het boek is geschikt voor pabostudenten, beginnende én ervaren leerkrachten. Lees het bijvoorbeeld door bij de start van het schooljaar. Of gebruik het als naslagwerk wanneer je in je les ergens tegenaan loopt.

Gratis verzending van studieboeken! Dit wordt automatisch verrekend in het winkelwagentje. Combinaties met andere uitgaven mogelijk.

 

Inkijkexemplaar Bekijk video
€ 17,50
Op voorraad
Bestelnummer
1380
  • Vanaf 10 exemplaren € 16,63
  • Vanaf 30 exemplaren € 15,75

Meer informatie

“Na elke vakantie blader ik ’m weer even door!”

Een mooi en inspirerend boek. Ook een mooi cadeauboek aan jezelf!

Lesgeven, een klas managen, communiceren met ouders; het beroep van leerkracht is een levenslange uitdaging. Maar er valt veel te bereiken: leerlingen die zich goed voelen, zelfvertrouwen krijgen en enthousiast worden om te leren. Dat leidt weer tot beter lesgeven!

55 uitdagingen in de klas is een waardevol naslagwerk voor zowel de beginnende als de ervaren leerkracht. Het biedt praktische ideeën om

Het biedt praktische ideeën om

  • de tijd in de klas efficiënt te gebruiken;
  • met passie en enthousiasme les te geven;
  • humor en creativiteit te gebruiken om leerlingen te motiveren;
  • effectief leiding te geven binnen en buiten de klas.

Bij elke uitdaging wordt in een paar zinnen verteld over iemand die met die uitdaging te maken heeft. Na dit voorbeeld volgen tien tips, die je direct kunt toepassen in de klas.

Waarom leerkrachten kiezen voor 55 uitdagingen in de klas

  • Het studieboek versterkt de professionaliteit van de leerkracht op een laagdrempelige en inspirerende manier.
  • Het staat dicht bij de onderwijspraktijk maar tilt de dagelijkse praktijk met bruikbare tips naar een hoger niveau.
  • Werkt ook als bladerboek: waar je het ook openslaat, je komt altijd wel iets tegen waar je aandacht bij blijft hangen, waardoor je wordt geïnspireerd.
  • Het boek is overzichtelijk opgezet. Je hoeft geen grote delen theorie door te lezen om bij de concrete tips te komen.

 

55 uitdagingen in de klas kwam oorspronkelijk uit in 2008. Het is in 2021 volledig geactualiseerd. Daarnaast zijn hoofdstukken over digitaal organiseren en beweging in de klas toegevoegd.

 

Kenmerken

Meer informatie
Bestelnummer 1380
Type boek studieboek
Auteur(s) Kathy Paterson
Illustrator(en) Helen van Vliet
ISBN 9789057885440
Aantal pagina's 128
Verschijningsjaar 2021
Productuitvoering hardcover
Formaat 17 x 24 cm

Auteur

Over Kathy Paterson

Kathy Paterson heeft meer dan dertig jaar ervaring als leraar, begeleider, mentor en als universitair docent. Zij is auteur van succesvolle onderwijsboeken en adviseur over lesmaterialen.

Recensie

Recensie (Anton Horeweg, Leerkracht, gedragsspecialist (M SEN))

55 uitdagingen in de klas is een handig boek voor wie graag met lijstjes werkt. Elk item begint met een praktisch voorbeeld ter illustratie en geeft daarna puntsgewijs een grote hoeveelheid praktische tips. Het boek maakt ook duidelijk dat goed lesgeven meer is dan ‘leerstof overdragen.’ Lesgeven is een vak. Het is een vak dat toewijding en discipline vergt van de leraar. Het is een vak met een grote verantwoordelijkheid. Een vak dat met discipline en toewijding geleerd kan worden. Dit boek draagt daaraan bij door tal van situaties te beschrijven en mogelijke handvatten aan te reiken die je kunnen helpen voor de klas.

Recensie Bertus Meijer Onderwijsenzo

Eerste indruk:
Aantrekkelijk boek in een degelijke uitvoering. Harde kaft.
Prettige layout waarin de verschillende items goed van elkaar te onderscheiden zijn.
Mooie illustraties.

Recensie:
Ik heb in al mijn 39 jaar voor de klas op het eind van de dag nog nooit kunnen zeggen dat de dag zo is gelopen als ik gepland had.
Dat is het leuke van dit werk: de afwisseling.
Dat is ook het moeilijke van dit werk: de contante aaneenschakeling van schakelmomenten. Beslissen en weer door gaan.
Dit boek gaat uit van het feit dat we op dit soort zaken meer invloed hebben dan we denken.
We kunnen namelijk handelen vanuit onze “machtspositie”. De aanhalingstekens staan hier niet voor niets.
“Ja, wij leraren hebben macht die voortvloeit uit onze positie, maar we hebben ook de potentie om dynamisch en gepassioneerd les te geven, en daarmee onze leerlingen op een positieve manier te vormen. Zij zijn de toekomst. En niets is belangrijker dan dat!”
Daarna gaat de auteur op de 55 uitdagingen in de klas in.
Deze uitdagingen zijn verdeeld in een 11 tal categorieën. Denk daarbij aan: zorgen voor jezelf, organiseren, onderwijsstrategieën, communicatie, klassenmanagement, motivatie, leiderschap en presentatie.
Het is geen boek om van kaft tot kaft te lezen. Merk je dat een bepaald aspect in je werk meer aandacht verdient? Pak dan het betreffende hoofdstuk.
Ik pak het hoofdstuk ‘Klassenmanagement”.
Hier vinden we 5 van de 55 uitdagingen.
1. Subtiele managementtechnieken gebruiken
2. Soepele overgangen maken
3. Ondersteunen van achterblijvers
4. Een machtsstrijd ongedaan maken
5. Willekeurige groepen samenstellen
Na een korte introductie en samenvatting volgt de uitwerking van de 5 oplossingen.
Iedere oplossing is weer volgens hetzelfde stramien opgebouwd.
- Een beginvraag
- Een korte casus
- Tien manieren om met de materie om te gaan
De vragen aan het begin van iedere uitdaging zijn uit het leven gegrepen:
- Hoe vaak heb je je toevlucht moeten nemen om je klas weer aan het werk te krijgen, en voelde je je daardoor minder bekwaam? (bij subtiele managementtechnieken gebruiken)
- Hoe vaak heb je niet tegen jezelf gezegd dat als je …. en … niet in de klas had, je een perfecte groep zou hebben? (bij ondersteunen van achterblijvers)
- Heb je ooit een groepsactiviteit niet gedaan, omdat de gedachte aan het indelen van de klas in groepjes je al teveel werd? (bij willekeurige groepen samenstellen)
Ik weet niet hoe het bij de lezer is, maar ik herkende de vragen en heb me ook weleens mijn toevlucht tot genoemde uitvluchten genomen.
En dan komen de tips en de oplossingen. Deze zijn praktisch en snel uitvoerbaar. Geen lange ingewikkelde verhandelingen. Soms hoeft dat ook niet, omdat een kleine interventie of verandering van werkwijze al voldoende is.
Ik licht het item ‘soepele overgangen maken’ eruit.
De tien tips zijn soms een open deur (‘zorg dat je alle materialen klaar hebt liggen voor de les’) en soms een eye opener (‘houd altijd rekening met kinderen die tijd overhouden. “Als je klaar bent, ga je …”’)
Al doordenkende realiseerde ik me dat kinderen die al klaar zijn terwijl de anderen opruimen een potentiele bron van onrust kunnen zijn.
Soms wordt een interventie verder uitgewerkt aan het eind van een hoofdstuk. Dit hoofdstuk eindigt bijvoorbeeld met een praktische uitwerking van de time-out procedure.

Conclusie:
55 Uitdagingen met ieder tien handreikingen is 550 handreikingen. Dat is iets meer dan 3 cent per handreiking.
Een mooi (cadeau)boek voor de leerkracht. Voor de snelle oplossing, omdat sommige problemen niet groot, maar wel vervelend zijn.
55 Vragen die je aan het denken zetten (‘Ben jij die leraar waar kinderen heengaan als ze ergens mee zitten?’)
55 Casussen die we allemaal herkennen.
Een mooi boek voor de prijs.

Bekend van

Kwink logo
Trefwoord logo
Hemel en aarde logo
Kom logo
Kind op zondag logo